Rannikkoupseeriyhdistyksen jäsenmatka Englantiin 27.-30.4.2023

Rannikkoupseeriyhdistyksen perinteinen kevätmatka suuntasi kohti Lontoota. Matkaan herättiin varhain aamulla, sillä lento kohti Gatwickin lentokenttää nousi ilmaan hieman aamukahdeksan jälkeen.

Reissuun kutsutuille kadeteille lähteminen tiesi sotaharjoituksen keskeyttämistä ja maastopuvun vaihtamista seurapiirikelpoisempiin pukuihin. Lappeenrannan korsut ja Syndalenin aavikot vaihtuivat sormia napsauttamalla Piccadillyn klubeihin ja Chelsean museoihin. Allekirjoittanut saapui Santahaminaan yöjunalla ja luulin olevani varmasti viimeinen hereillä olevista. Oli kuitenkin mukava huomata, että vielä puoli yhden aikaan kadettitalolla silitettiin paitoja ja tehtiin viime hetken matkajärjestelyjä.

Laskeuduimme Lontooseen paikallista aikaa yhdeksältä ja matkasimme junalla keskustaan. Laukut hotelleihin säilytykseen ja ruokaa nälkäisiin matkustajiin. Osa porukasta päätti jäädä läheiseen pubiin testaamaan heti brittikeittiön lahjan maailmalle – Fish & chips. Muutamille meistä se ei kelvannut ja päätimme vielä tässä vaiheessa jättää makuelämyksen odottamaan. Onneksi Lontoosta eivät ravintolat lopu, joten laadukkaan hummeri ja hampurilaispaikan löytäminen ei ollut liian haastavaa.

Päivä jatkui kierroksella Winston Churchillin toisen maailmansodan aikaisissa bunkkereissa aivan kaupungin keskustassa.
Laajat tunneliverkostot toimivat Britannian sodanjohdon tukikohtana myös kovimpien pommitusten aikana ja säilyi kuin ihmeen kaupalla ilman täysosumaa. Museoksi muutetuissa tunneleissa pystyi aistimaan sotilaiden ja upseerien tunnelmaa kriittisten taisteluiden keskellä. Museo tarjosi vilkaisun legendaarisen pääministerin tapoihin työskennellä ja ylipäätään elää sodan keskellä. Päivä päättyi yhdistyksen järjestämään juhlaillalliseen lähellä Trafalgarin aukiota.

Useimmat siirtymiset tehtiin jalan, kärjessä kadettialikersantti Joonas Laukkanen.

Sanotaan, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Jos näin on, niin ainakaan siitä ei jäänyt toinen päivämme Lontoossa kiinni. Royal Cavalry & Guards Clubin aamupalaa voisi kuvata vaikka omalla sivun mittaisella kertomuksellaan, mutta jätetään se nyt tekemättä. Kyseinen aamupalahetki kadettien kesken jäi varmasti ikuisesti muistoihin. Aamupalan jälkeen suoritimme muutaman kilometrin jalkamarssin National Army museolle, jossa meitä odotti usean tunnin opastettu kierros läpi Britannian armeijan historian, kenttäarmeijan perustamisesta terrorismin vastaiseen sotaan.

Nähtävyyksiin tutustuminen jatkui lähes viereisessä rakennuksessa, nimittäin Royal Chelsea Hospitalin tiloissa. Hulppeassa
palatsimaisessa vanhainkodissa majoittuu yksinomaan Britannian armeijan veteraaneja. Jälleen kerran meitä odotti opastettu
kierros, joka päättyi onnellisesti Chelsea Hospitalin pubiin kadettipursimiehen tarjoamien tuoppien ääreen. Illalla odotti taas yksi Lontoon asevoimien edustajille tarkoitetuista klubeista, Naval and Military club, jonka ravintolassa nautimme illallisen pitkän kaavan mukaan puolustusasiamiehen seurassa. Mahtavan illallisen lisäksi saimme kuulla puolustusasiamieheltä ajankohtaiset kuulumiset Lontoosta sekä Suomen ja Iso-Britannian väleistä.

Lauantaina vaihdoimme hetkeksi Lontoon kadut Portsmouthin merenrantakaupungin sataman jylhiin maisemiin. Ohjelmassamme
oli ohjattu kierros Britannian kuninkaallisen laivaston Amiraali Horatio Nelsonin lippulaivalla, HMS Victorylla. Vuonna 1765 vesille lasketun sotalaivan historia oli mitä mielenkiintoisin ja erityisesti esiteltynä laivan läpikotaisin tuntevan kapteenin toimesta. Kierroksella käytiin läpi Trafalgarin taistelun kulkua sekä Amiraali Nelsonin viimeisiä hetkiä ja tietenkin laivan yleistä historiaa vuosisatojen ajalta. Opimme myös mistä tietyt englantilaiset sanonnat kuten ”under the weather” on saanut alkunsa (laivan etukansi oli nimeltään ”weather deck” ja sairastupa sijaitsi kyseisen kannen alla).

Portsmouthin merenrantakaupungissa ohjattu kierros alkamassa Britannian kuninkaallisen laivaston Amiraali Horatio Nelsonin lippulaivalla, HMS Victorylla

Vaikuttavan kierroksen jälkeen kadettien matka jatkui viimeinkin kauan odotetun Fish’n Chips annoksen ääreen tunnelmallisessa
satamaravintolassa. Puolentoista tunnin, joka tuntui vähintään kolmelta ravintolavaunun puutteesta johtuen, junamatkan jälkeen olimme takaisin Lontoossa, jossa meitä odotti niin sanottu ”rai rai” ilta. Ilta alkoi pihviravintolassa SoHo:n kaupunginosassa, josta oli luontevaa jatkaa Lontoon yöelämään tutustumista sekä viimeisestä illasta nauttimista kadettiveljien kanssa.

Kotiinpaluupäivänä ohjelmassa oli enää jokilaivaristeily Thamesin laineilla, josta pystyimme ihastelemaan Lontoon maisemia vielä viimeisen kerran. Risteily tarjosi myös mahdollisuuden jutella ja jakaa kokemuksia reissusta. Risteilyn jälkeen matkaryhmä hajautui vielä hetkeksi tutkimaan Lontoon eri nähtävyyksiä. Innokkaimmat reissaajat lähtivät vielä vierailemaan museoissa, kun joillekin taas riitti rauhallinen lounas kadunvarrella. Joka tapauksessa kaikkien suunta oli aivan pian kotia kohti. Saavuimme
Suomeen myöhään illalla, jossa toivotimme toisillemme hyvät vaput ja kiitokset reissusta. Suomeen saapuminen aiheutti koko matkaseurueelle erityistä hilpeyttä, sillä reissun ainoa yhteiskuva, missä jokainen oli mukana, saatiin otettua vasta Helsinki Vantaan lentokentällä.

Erityisesti maavoimista merivoimien palvelukseen siirtyville kadeteille reissu oli mitä merkityksellisin. Pääsimme tutustumaan entistä paremmin rannikkojoukko-opintosuunnan kadetteihin sekä rannikkoupseeriyhdistyksen hienoon jäsenistöön. Olimme erittäin otettuja, että pääsimme tällaiselle reissulla ja siitä, miten Rannikkoupseeriyhdistys otti meidät vastaan. Kaikkien matkassa
mukana olleiden kadettien puolesta haluammekin kiittää Rannikkoupseeriyhdistystä tästä unohtumattomasta reissusta ja
upeista kokemuksista!

Kadettikersantti Kalle-Emil Vesamäki ja kadettialikersantti Jalmari Järvinen

Kuvat Ove Enqvist. Lisää kuvia löytyy täältä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös....